מבצעים מטורפים לרגל השקת האתר החדש  | משלוחים חינם 

סוגי הזהב: המתכת הנחשקת ביותר בעולם

תוכן עניינים

בני האדם מייצרים ועונדים תכשיטים כבר אלפי שנים. מדובר במלאכה מיוחדת שמעצבת מתכות לתכשיטים כאילו היו חימר. תכשיטי הזהב הם אביזר אופנה ששימש בעבר כסמל לבני המלוכה ובעלי ההון, היום התכשיטים הם יותר מסמל- הם מהווים דרך ביטוי אופנתית, מעבירים מסרים ומייצגים אמונות. תכשיטים מגיעים בכל מיני מתכות, והמתכת הנחשקת ביותר היא כמובן הזהב. הנה כל מה שאי פעם רציתם לדעת על זהב.

 

זהב

  • זהב היא מתכת רכה ונדירה שניתן למצוא בטבע. המתכת מכילה תכונות רבות שהופכות אותה לנחשקת-
  • הולכת חשמל- המוליכות החשמלית של זהב היא כזו שלא משתווה לאף יכולת של מתכת אחרת בטבע. הזהב נחשב למוליך על כלומר הוא מוליך חשמל בקלות וביעילות עם אובדן מינימלי של אנרגיה בדרך. בשל תכונותיו הזהב מתאים לרכיבים טכניים אך בשל מחירו היקר לרוב לא משתמשים בו אלא בתחליפים או סגסוגות.
  • אדישות החומר- הזהב נחשב מתכת אדישה, כלומר לא מגיבה או מתערבבת עם חומרים אחרים. התכונה הזאת הופכת את הזהב לחומר מאוד עמיד לתנאי הסביבה משום שתופעות כמו חמצון וקורוזיה הן תופעות שקורות בשל תגובה כימית בין מתכות לבין חומרים אחרים.
  • גמישות החומר- זהב הוא מתכת רכה ונוחה לעיבוד כך שזהב יכול להימתח למרחקים גדולים עם מינימום מסה התחלתית. היכולת למתוח את הזהב בצורה הזו נקראת ריקוע.
  • הברק- זהב הוא אחד מהמתכות המבריקות והבלתי משתנות בטבע. בזכות כל התכונות שלו הוא נשאר מבריק ואטרקטיבי לנצח, זאת אחת מהסיבות שזהב נראה לנו כל כך מושך לעין- הוא נשאר יפה, מבריק ומלכותי מבלי להיפגם עם השנים.
  • נדירות החומר- בדומה ליהלומים ככל שקשה יותר למצוא ולהשיג חומר מסוים כך ערכו עולה. לפי חוקי הכלכלה ככל שהביקוש עולה וההיצע נמוך כך ערך של דבר מה עולה, אותו דבר עם זהב- משום שהוא נחשק אבל לא נפוץ מידי באדמה הערך שלו נשאר גבוה.

 

מה ההבדל בין זהב 14 קרט לזהב 18 קרט?

התשובה הפשוטה לשאלה היא שההבדל בין הקרטים השונים הוא האחוז של הזהב הטהור שבמתכת. בעולם המתכות ערבוב בין שתי מתכות או יותר נקרא סגסוגת והן קיימות כדי לשלב בין תכונות של מתכות שונות. לדוגמא בתערובות של זהב ניתן לערבב מתכות כדי ליצור מתכת עם תכונות של צבע חדש או רמת קשיחות שונה. כך אנו מייצרים זהב בצבעים שונים וגם מחפים על הרכות של הזהב ומייצרים תכשיטים עמידים למכות וכיפופים. הזהב נמדד לפי הקרט שלו. קרט: רמת הזהב הטהור שבתוך הסגסוגות. ככל שהקרט יותר גבוה כך קיים יותר זהב טהור בסגסוגת. זהב 24 קרט הוא זהב טהור בכמעט 100%, זהב 18 קרט הוא 75% זהב טהור וזהב 14 קרט הוא קצת יותר מ58% של זהב טהור. 

 

מה הקשר בין גוון המתכת לסוג הזהב?

החומרים השונים שמוסיפים לסגסוגות הזהב בתהליך הייצור הם אלו שמשלימים את שאר האחוזים בסגסוגת. המתכות השונות משפיעות לא רק על תכונות החומר אלא גם על הצבע שלו- המתכות השונות שמוסיפים לזהב הם ניקל, פלטינה, כסף ונחושת. המתכות השונות מעניקות לזהב גוונים שונים וכך בעצם מייצרים את הזהב הלבן, הזהב הצהוב, הזהב האדום וה״רוז גולד״. לרוב בזהב לבן יערבבו זהב עם נחושת, אבץ וניקל, בזהב צהוב יערבבו כסף ובזהב אדום יערבבו נחושת. הצבעים השונים נפוצים מאוד בעולם התכשיטים אבל הנפוצים ביותר הם הזהב הצהוב והזהב הלבן. גם צבעי הזהב השונים מגיעים בריכוזים שונים של זהב טהור וקיימות סגסוגות של זהב לבן 14 קרט, 18 קרט וכך הלאה עד לזהב 22 קרט. הסגסוגות השונות משתנות במחיר לפי סכום עלות המתכות שבסגסוגת- לדוגמא טבעת פלטינה יכול לעלות אלפי שקלים לטבעת חלקה משום שהפלטינה היא מתכת יקרה מאוד, יותר יקרה מזהב.

 

מהם השימושים של זהב?

זהב נפוץ היום בעיקר בהקשר שלו לעולם התכשיטים, אבל הזהב שימש מטרות רבות ושיחק בתפקידים שונים לאורך השנים. לזהב קיימים שימושים רבים בעולמות הדתיים: ביהדות לדוגמא היו מייצרים כלי ברכה מזהב, אביזרי זהב לכוהנים ומזוזות מזהב. אצל המצרים הזהב היה סמל לבני המלוכה והיו קוברים את המתים בקברים מלאי זהב מתוך מחשבה שהמלכים שלהם יוכלו לשלם עם הגביעים והזהב על המעבר לעולם הבא. בתרבויות היווניות היו מפסלים אלים מזהב ובסיפורי המיתולוגיה סיפרו כי דם האלים היה זהב. מלבד לערך בתרבויות השונות זהב שימש כערך במסחר עוד לפני המצאת הכסף. המטבעות הראשונים היו מזהב ובעבר מטילי זהב היו נשקלים ומוחלפים בשווקים. הזהב היה נפוץ בתיעודים כפי שאנחנו יודעים עוד 2000 שנה לפני הספירה והוא נפוץ ורלוונטי עד היום. 

 

ציפויי הזהב

בעקבות הפופולריות של המראה הזהוב הומצאו כל מיני סגסוגות שמדמות זהב מבלי לעלות כמוהו. הגולדפיל לדוגמא שדומה לזהב בצבע שלו אך זול בהרבה, או ציפויי הזהב שמשתמשים רק במעט חומר בעזרת תמיסה שמייצרת שכבה דקה של זהב על גבי מתכת אחרת ובכך מייצרת מראה של זהב בלי המחיר שלו. הפתרונות החלופיים אמנם לא משיגים את כל התכונות של הזהב אבל הם מייצרים את המראה של תכשיטי הזהב המפורסמים. ציפוי הזהב הוא פתרון נהדר לאלו שרוצים תכשיטי זהב אבל לא יכולים לשלם אלפי שקלים לטבעת. הציפוי הוא תהליך מעניין שבו נעזרים בזרם חשמלי כדי להצמיד את חלקיקי הזהב למתכת בתכשיט הקיים וכך בעצם ליצור ציפוי דק של זהב על תכשיט כלשהו.

 

הזהב בעולם התכשיטים

היום הצורה הנפוצה ביותר של זהב היא בעולם התכשיטים והצורפות. התכונות העמידות והנוצצות של הזהב הפכו אותו למתכת מצוינת להכנת תכשיטי יוקרה. מעצבי תכשיטים רבים בוחרים להשתמש בזהב בשביל האמנות שלהם, כמו במותג של יעל גבעון. יעל גבעון היא צורפת ומעצבת תכשיטים שמתעסקת במתכות רבות וביניהם זהב, התכשיטים שלה מתרחקים מ״המוסכמות״ העדינות והפשוטות של זהב והיא מייצרת תכשיטים רוקיסטים ומעניינים שבאים לבלוט ולצעוק. התכשיטים של יעל משלבים מתכות יקרות, יהלומים שחורים והרבה צורות גאומטריות. המותג כולו מלא בפיסים לא סטנדרטים ובתכשיטים בולטים ומיוחדים שאין בכל מקום. באתר תוכלו למצוא מגוון תכשיטים במחירים שונים כדי שכל אחד או אחת יוכלו למצוא משהו לעצמם במותג. 

 

סיכום

הזהב היא מתכת נדירה שנמצאת בטבע. לזהב תכונות רבות שגיבשו לו את הערך הגבוה שהוא נמצא בו היום. העמידות שלו לנזקי הסביבה, הרכות שלו, האדישות שלו, הברק הנצחי שלו וגם זה שהוא קשה להשגה- כל אלו בנו לאורך השנים את הזהב למה שהוא היום. בעבר הזהב היה חלק ממנהגים דתיים ותרבותיים כמו טקסי פולחן או קבורה והיום הזהב נפוץ בעיקר בעולם התכשיטים. הזהב נמדד ב״קרט״ שבעצם מצהיר על אחוזי הזהב הטהור בתוך הסגסוגת. זהב 24 קרט הוא זהב טהור לגמרי וזהב 14 קרט הוא 58.5 % זהב טהור. ההיסטוריה של הזהב, התכונות שלו והשם שלו הם כל מה שעומד מאחורי המתכת, בפעם הבאה שתרכשו תכשיט זהב זכרו שהוא מחזיק מאחוריו היסטוריה שלמה של משמעות וערך מוסף.



מאמרים נוספים: